tirsdag 9. april 2013

dags för formtopp!

Nu är det dags att arbeta mot mål  igen. Tolv veckor till sommaren, jag har påbörjat min formtopp. Min senaste formtopp ägde rum i höstas med goda resultat. Att köra hårt och hålla på planen lönar sig. Sist använde jag mig av råd från en PT och körde bara kondition. Idag är jag själv PTn och skriver min egen planering. Jag kommer inte skriva hela upplägget här,men grovplanering ska ni få!

Vi är alltså två dagar in i vecka ett nu och den har jag markerat som en medel, för att komma igång. Jag har delat in de här tolv veckorna i tre perioder om fyra veckor. Period ett har en medelvecka, två hårda och en lätt. Period två har två medel, en hård och en lätt vecka och i period tre är det tre hårda och en lätt vecka. Anledningen till att jag har delat upp det så är, bland annat, att tolv veckor hade blivit för lång tid att köra bara hårda veckor, de lätta måste vara med som periodiserad restitution. De medelhårda veckorna är också en slags "restitution", men de är mest med som psykiska motivationshöjare (som att lura sig själv med placeboeffekten ungefär).

Våren är en perfekt tid att börja med ett sådant här projekt. Inte bara på grund av motivationen i att känna sig fin till kläderna ska av i takt med att temperaturen ökar, utan också för att våren är en tid när det är nytt och kul att kunna variera med uteträning. Våra dagar blir längre och ljuset ger oss människor och djur mer energi.

Den första perioden kommer jag köra med tvåsplitt-program, där jag har delat upp på överkropp och underkropp. På så sätt kommer jag kunna träna igenom var muskelgrupp ordentligt minst två gånger/vecka. Jag kommer köra konditionsträning blandat med styrketräning och ibland styrkekondition. Kostwise är det spartanskt bootcamp som gäller, ungefär. Nej, jag kommer att arbeta med att få i mig NOG kalorier, som är superviktigt när man har ett hårt träningsprogram, annars finns det noll energi att utvecklas av. Jag kommer delta på minst två större, sociala sammankomster, men jag vet att människorna runt omkring mig kommer förstå och tycka att jag är trevlig ändå, fast jag inte äter eller dricker allt som bjuds. Allt för konsten.

Jag ger er ett exempel på en hård vecka här:

Måndag: Kondition/Överkropp
Tisdag: Underkropp
Onsdag: Kondition/Överkropp
Torsdag: Underkropp
Fredag: Överkropp
Lördag: Kondition/Underkropp
Söndag: Aktiv vila

Konditionträningen består av både intervaller och längre turer. Framgången kommer mätas i, dels vikter plus antal reps på styrketräningen, dels formbilder och dels min tid på stolzekleiven . Jag har ett personligt vendetta att avsluta mot det här sabla fjället, stolzekleiven. Tvåtusentretton SKA det bestigas av unga fröken Petra Malmqvist på under 15 minuter. När den tolfte veckan går mot sitt slut kan det bli ett coopertest att mäta upp mot det jag körde i februari.  

Jag kommer såklart berätta om hur det går fram till mitten av juni, dela med mig av före/efter bilder, mat, recept och träningsprogram. Den som orkar får hänga på. Det går egentligen lite emot mina principer, men av och till kan det ju vara skönt att se på när andra arbetar, så ni som vill göra det kan glatt få hänga med ifrån soffakroken.  

edit: Jag måste tillägga att jag är hundra procent nöjd med min kropp. Den är fin och frisk och tar mig dit jag vill när jag vill. Det här är inget bantningsprojekt till beach 2013. Det handlar om att jag vill lära känna min kropp, tänja mina gränser och se hur hårt jag kan pressa mig fysiskt. Det handlar om erfarenheter och att styrka psyke och fysik.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar