tirsdag 11. september 2012

sockerberoende

Jag har massor med planer för den här hösten. En av dem är att få kontroll på mina matvanor. Jag vet att jag har ett litet sockerberoende att ta hand om och det är nog det som kommer bli det allra tuffaste.


Jag har läst någonstans att det tar sex veckor att ändra en vana. Det betyder att om sex veckor kommer jag inte längre vakna på morgonen och frenetiskt leta efter det absolut sötaste jag kan äta till frukost. 

Jag brukar vara duktig på att kontrollera mig själv i butiken och köper nästan aldrig godis eller dåliga matvaror, så istället letar jag efter socker, sylt, kakao och annat sött att lägga till på min annars nyttiga frukost.

Det är alltså just frukosten som är mitt största problem. All annan tid under dagen har jag noll problem med att kontrollera sockernivån. Jag har läst lite och utan utbildning eller speciella kunskaper tror jag att problemet ligger i min blodsockernivå som sjunker under natten? Kanske ska jag äta någon liten "dessert", av nyttig, inte allt för söt karaktär inte så långt från att jag går och sover skulle hjälpa på detta?
Det viktigaste att tänka på är att jag har god tid att testa ut vad som fungerar för mig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar