tirsdag 26. mars 2013

lår och sånt.


Såhär är det: Min axel/biceps- smärta är bortblåst men har fått besked om att vila mina hamstrings litegrann. En vän som utbildar sig till fysioterapeut (sjukgymnast) menade att jag hade de hårdaste hamstrings hon hade känt på, ergo, den här tjejen ska gå till någon typ av expert efter påsk. Under tiden ska kettlebellsen (haha heter det så i plural?) få vila lite. Grundövningarna som jag lärt mig och övar på utgår alla från kettlebell-swing där du främst aktiverar gluteus och ---> hamstrings så jag får fokusera på överkroppen istället.

Här kommer lite basic tips som ka va bra att bara ha i bakhuvudet när du lägger upp program:

Baksida: rygg/axlar etc =dragövningar
Framsida: bröst, axlar= pressövningar

Idag tar jag baksidan och biceps med rodd, chins, pullups, omvända flyes och omvända pullover 
Imorgon framsida och triceps med pressövningar: bänkpress, push-ups, flyes, pullover, axelpress

Alltid avslutar jag med core.

Om någon undrar varför programmen allt som oftast avslutas med magträningen och core så är det på grund av att den behöver du vara pigg och fräsch i  under ALLA ANDRA övningar. Coremuskulaturen använder du för att stabilisera ryggen och kroppen i ALLA övningar, alltså ska du köra slut på core-muskulaturen SIST. Ta tillexempel maskinträning  push- ups eller bänkpress, eller för den saken skull knäböj eller marklyft för att vara extrem, om du inte klarar att hålla magen och coren stabil när du utför dessa övningar finns det risk för att du skadar dig och skadar dig ordentligt, framförallt i ryggen. Tanken är att jag ska skriva ett mer ingående inlägg om core. What to's and what not's å sånt, men det får bli en annan dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar