tirsdag 26. juni 2012

Strong is the new Skinny.

det här: läste jag idag i dagbladet och blev så himla glad. Äntligen lite vettig information om träning och muskelbyggning i dagstidning var min första tanke.
(bilden är en länk )
För nästan alltid annars tycker jag att det handlar så himla mycket om att skapa rubriker hellre än sprida nyttig kunskap om sund livsstil till en bred publik. Igår läste jag en artikel som hade rubriken "Du går inte ner i vikt av sund mat". Finstilt menade de att du inte går ner med sund mat om du äter för mycket och får i dig för många kalorier. Jag tror att 98% av alla som någon gång har försökt gå ner i vikt vet att det handlar om hur mycket man stoppar i sig och vilken kvalitè det har. Jag tror att rubriker som dessa bidrar till att en del människor omedvetet finner ursäkter att inte förändra en osund livsstil och gör vägen till ett bättre liv längre.   

I dagens artikel om styrketräning står det om hur mycket bättre tyngre vikter och färre repititioner fungerar istället för många repititioner med lätta vikter och de understryker vikten av variation. Jag tycker det är fint att det når ut till fler och fler kvinnor att styrketräning inte är något som fungerar bäst för män och att det är just det som gör att man blir tightare och att kvinnor bara blir mer fit av stora muskler. Väldigt, väldigt få kvinnor har den genetiska förmånen som krävs för en Arnold Scwarzenegger- kroppshydda.

Vad som gör mig ledsen är att artikeln har kommentarer som dessa:

" ...Siden jenter legger på seg muskelmasse i mindre grad enn menn, er effekten på fettforbrenning så liten at man i praksis kan ignorere den. Ikke akkurat sjokkert over at en PT kommer med en slik påstand though. "

"Kvinner med muskler? Mnaiii..."

"Problemet er at Kvinner liker å ha ein ung mannlig trener!
  Det har alltid vært sånn at unge menn viser seg kor sterke dem er
  for jenter når dem er på konejakt!"


Jag avslutar dock inte med negativitet. Vi måste bara visa välden att "strong is the new skinny" som en av de vettigare kommentatorerna skrev och få fler att upptäcka alla finfina fördelar med friska, starka tjejer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar