fredag 8. juni 2012

Det här med lår

När jag står och spänner mig framför spegeln (jag gör det, du gör det) så märker jag hur extremt mer tränade min framsida lår är förhållande till resten av benen, rumpan och baksida lår.

Det kan man se klart och tydligt på bild här.

I onsdags när jag sist var på gymmet så funderade jag och kom fram till följande att tänka på när man har områden att fokusera på:

speciellt rumpan och baksida låren är lata, så även om man kör till exempel benpress som ska ta hela låren plus rumpan så latar sig gärna de sistnämnda och framsidan får jobbar hårdare.

  • Detta kan man motverka genom att fokusera på "rätt" muskelgrupp under hela övningen, och plåga sig själv lite extra de sista repsen då man som mest bara vill ta den lätta utvägen, psykiskt och fysiskt.

Ofta kör jag igenom hela kroppen på styrkepass. När jag började träna sa min kille, som är ex. träningsvägledare på Actic i Bergen, att man ska börja med muskelgruppen som tar mest energi. Låren! Då får man ut maximalt av sin träning. Mitt problem nu är att om jag börjar med benen känner jag att jag inte får ut maximalt av styrkeökten för överkroppen. 

  • Nu när jag försöker fokusera på den börjar jag hellre med den och har 100% energi till den kroppsdel jag har lust att förbättra eller fokusera på för dagen.
Det här är ett naturligt steg i styrketräning. Att komma vidare och förstå hur den egna kroppen reagerar på olika övningar. Det tar tid och är något man måste lära sig genom att prova prova prova!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar