tirsdag 20. november 2012

Träna med PT

Igår hade jag min första session med brittiska "Hännah" på Barrys Bootcamp. Jag känner mig som Mowgli i djungelboken när hon leende säger att hon ska lära mig allt hon kan. Planen är att träna med henne varje måndag i 8 veckor framöver. Jag vill lära mig  praktisk PT. Följa med hur hon arbetar och se hur det är att vara PT kund. Jag tror att det är bra att prova lite olika personliga tränare för att se hur jag vill vara som PT och sno deras bästa trix för att bli den bästa som jag kan bli ;-)

Igår var som sagt vår första träning tillsammans och vi kände av varandra, provade ut lite hur tungt jag orkade bära och hur snabbt jag kunde springa. Mycket personligt också, tala om vad jag blir motiverad av, hur jag arbetar bäst samt vad hon förväntar sig av mig. Det verkade som att vi hade en ganska lik syn på hälsa, hur allt i ens liv hänger ihop i en helhet med kost, näring och restitution. Jag har tänkt att skriva mer om det men jag måste fundera lite till vad jag lägger i de där tre stora orden. 

Jag och Hannah möttes egentligen för första gången förra veckan. vi hade en "informal chat" där vi gick igenom vad jag ville med min träning. Det är det här det kommer an på hela upplägget; vilket mål man har med sin träning. Vad jag ville få ut av åtta timmar med henne.

Jag behöver jobba på mina ryggmuskler. Jag har en så kallad flying scapula, vilket betyder att musklerna som håller skulderbladet fast är inaktiva och jag får inte tränat musklerna i ryggen rätt i förhållande till bröstmusklerna. Jag behöver hjälp att få mitt skulderblad på plats igen. Det här kommer ge mig bättre hållning och se till att jag står emot belastning lättare.

Egentligen KAN jag alla övningar som kan göra detta och jag har gjort dom tusen gånger men för att jag ska kunna träna det här behöver jag alltså hjälp. Jag behöver ha någon som kan se att rätt muskler jobbar och ibland tillochmed hålla på muskeln jag ska jobba med så att jag känner vart den är. Ja, den är SÅ inaktiv!

det kommer vi alltså fokusera på framöver. Jag har också en del sker att ta in vad gäller de grundläggande lyften. I och med att jag aldrig gått igenom dom med en fagperson så har jag bara gått efter vad som står i böckerna. Jag behöver jobba på mitt marklyft, har en tendens att böja för mycket på knäna och skjuta ut stången för långt framför mig. Det hjälper ganska lite att kunna allt om ett lyft i teorin, men att inte praktiskt kunna visa hur det ska se ut. Skärpnings på den!
...
Igår kändes som en ganska lugn träning trots allt. Jag hoppas och tror att det kommer ändras till min andra träning, nu när vi fått känna lite på varandra så kan vi börja ta ut svängarna lite (haha vilken formulering. jag låter den vara kvar, för den var hysterisk). Jag känner av träningen runt skulderbladen idag, en molande värk i bakgrunden som inte är alltför jobbig, men den gör sig påmind lite då och då. God smärta. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar