søndag 25. november 2012

fredagens- bli peppade!

Intervallträning:
10 min jogg 10 km/h
4x5 min intervallträning 12-13 km/h 
2 min gång emellan (6,5 km/h)
10 min jogg nedvarvning 9 km/h

Plus 
3x15 burpees 
3x8 bicepscurls 
3x8 triceps extensions 
2 min planka med armgång 
2x2min sidoplanka 10 sista sek med höft"vipp"=skitdrygt 
avslut= 2 min statisk planka. 
Stretchövningar och gång 10 min.

Jag var så himla pepp efter att ha spenderat morgonen i sängen med muskelanatomin samtidigt som jag såg "aldrig mera fet" på tv3play. En gammal barndoms- och klass kompis från Borlänge var med och gjorde en enorm livsstilsförändring. 

Han gick från att vara glamourpartyCalvin till att bli träningsCalvin på ett år. Han fick hjälp av coacher och kändisPT's och klarade att gå ner nästan 40 kg och fick en sundare livsstil. Jag hoppas att Calvin klarar att hålla i det här nya levernet och att han har hittat någon träningsform som han verkligen uppskattar. 

Det är någonting som jag tänker mycket på i och med den här kursen jag går. Det att kunna motivera andra till att bli sundare, vara sundare och sitt allra bästa jag. De allra flesta som får frågan om de skulle vilja bli hälsosammare skulle nog svara ja. Alla har något som man vill förbättra. 

Problemet är att alla inte tycker att det är lika kul att träna. De allra flesta tycker att det är tråkigt och jobbigt och kan inte för sitt liv förstå hur någon kan älska att röra på sig på det viset. En vän på facebook skrev; "Att gå på gym måste vara den hjärndödaste aktiviteten som finns. Stå och spegla sig samtidigt som man lyfter upp tunga saker, för att sedan ställa ner dom igen"

Just nu fokuserar jag så himla mycket på att träna rätt, med rätt variation och rätt belastning att jag lätt glömmer bort det allra mest grundläggande; att den allra bästa träningen är den som faktiskt blir av. Människor som inte tycker om träning ska ha ros för att de går ut och går en promenad istället för att bänka sig framför TV'n. De kommer aldrig orka tänka på hur de ska lägga upp sina gymtimmar i veckan eller lägga tid på att lära sig en massa övningar de aldrig kommer utföra. De är helt enkelt inte intresserade.

Normalvikt och normalblodtryck utgör medelvärdet av ett lands eller världens befolkning. Idag är både normalt blodtryck och normalvikt högre än vad den var för 10...15...20...50...alla år sedan och kurvan går spikrakt uppåt. Min teorilärare på grundkursen berättade att idag dör fler av övervikt än av svält i världen och det lät för sjukt för att vara sant. Jag vill inte att folk ska svälta, men att vi dör av att vi har för mycket känns ännu läskigare. Även om ett blodtryck är normalt behöver det alltså inte vara optimalt. För att vi ska bli friskare krävs det att vi blir ett mer rörligt samhälle. Med teknikens utveckling verkar det inte direkt vara i arbetslivet vi ska få vår motion utan här måste vi själva ta ett tag.

Jag vill bli en sådan PT som lyckas nå fram, som kommer ihåg alltid att vi måste påminna varandra om att det lilla är det bästa du har om det är det enda du gör. Du behöver inte springa sju km med intervaller och träna styrka på det om du inte vill, men du behöver röra på dig om du vill leva ett friskare liv längre. Jag vill ha en sundare värld, jag vill sprida rolig träning. Alla är olika, alla kan hitta den där träningsformen de faktiskt inte hatar och alla kan bli sitt allra bästa jag.

Här kan ni se på min gamla barndomsväns himla inspirerande och rörande förändring:
(det är delvis inspelat på min farbrors hälsogård i leksand, Masesgården, åk dit!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar