fredag 13. juli 2012

Spirulina

Sprirulina alger. Jag läste en hel del om det innan jag köpte mig en bötta.



Som allt vi stoppar i munnen är det omstritt och jag fann positiva rekommendationer och negativa. De positiva menar att Spirulina innehåller massor av proteiner, vitaminer och antioxidanter. Skitbra!



Undersökningar har gjorts som visar att proteininnehållet i spirulina inte är högre än i ägg och mjölk och att det ska vara onödigt attt äta det som proteintillskott med tanke på kilopriset spirulina VS. ägg.

MEN.

I och med att det är en växt så tycker jag att det är orättvist att jämföra med animaliska produkter. Dessutom innehåller växter långt mycket mer vitaminer och viktiga antioxidanter. Man skulle kunna säga att spirulina vinner proteinloppet på doping.

och så angående skeptiker;

det finns en del artiklar som menar att spirulina- alger inte alls är bra för kroppen och att det kan tillochmed kan ge hjärnskador: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1314576

Man ska ju alltid tänka kritiskt, kanske speciellt när det gäller trendvaror som jag tror att spirulina kan kategoriseras som, även om det har funnits hos incaindianerna forever.



Jag läste mer om detta och fann ut att: Ja, det kan finnas farliga ämnen i spirulina och spirulina-tillskott, men slutdomen blev ursprunget av kosttilskottet.

Sprirulina från Portugal och Canada skal ha varit helt utan giftämnen enligt en svensk- amerikansk studie medans man fann spår av BMAA (som ger nervskador) i en kinesisk studie av samma märken.

En norsk läkare som inte törs lova att spirulina är riskfritt skriver att det handlar till stor del om tillverkaren och vart man köper tillskottet. http://www.lommelegen.no/legesvar/spirulina-og-giftstoffer


Tidigare har jag läst om kosttilskott i min bok om antioxidanter och där funnit att kosttilskott i för stor mängd är hälsovådligt. Vad är då för stor mängd? Med ett varierat kosthåll som inte består av bara kosttillskott menar större delen av alla forskare jag har läst att kosttillskott inte är farligt, men att det såklart alltid är bäst att få i sig rätt mängd näringsämnen direkt från kosten. Duuh!

Jag har precis börjat knapra det här. Får se om jag har hunnit få superkrafter eller hjärnskador till hösten...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar