tirsdag 3. juli 2012

Orka.

Det här med att man orkar mer vissa dagar än andra dagar.


Jag har en grej jag alltid gör efter en träning;

Strax före mitt hus finns det en brant, ganska lång trappa. I den känner jag efter ett träningspass, styrka eller kondition, hur mycket energi jag har kvar. Jag tar sats och springer så fort det går uppför, hur trött jag än är.

Det är så  intressant att se att efter en mils löpning kan den vara hur enkel som helst att skutta uppför, två steg i taget, men efter 30 minuter styrka kan den vara döden2000. Igår var den det sistnämnda efter endast 4 km intervallträning.

Varför?

Jag har en bestämd känsla av att måndagsträningarna alltid går sämre. Antagligen är detta psykologiskt, att man känner sig mer sliten efter "första" arbetsdagen än alla andra?


Igår tränade jag intervaller  och det är något jag tränar väldigt sällan, i alla fall högfrekventa. Igår körde jag 4-1, fyra minuter på 12-13 km/h och en minut på 9,5. Lutning 1,5. Jag höll ut i tjugo minuter och dog tröttdöden i trappan efteråt.

oberoende av kost och sömn; kan det vara så att man orkar mer vissa dagar än andra?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar