tirsdag 22. april 2014

lifesum

God tisdag, Hej, nörden här!

Idag vill jag slå ett slag för appen lifesum. Ett utmärkt verktyg om du har lust att lära dig räkna kalorier! Du matar in nuvarande vikt och målvikt i början i tillägg till vanlig personalia. Du får valmöjligheten av hur mycket du vill gå ner i vikt/vecka och hur snabbt du kan nå dit val (i tillägg till vägledning "du bör gå ned såhär mycket i veckan"). Jag har egentligen ingen viktmål att nå för tillfället utan slog in 1 kg, bara för att testa. Helt enligt vetenskapen menade appen att jag skulle försöka gå ned 0,5-0,75 kg i veckan för hälsosammast viktnedgång och förklarade pedagogiskt att jag borde nå mitt mål inom 2 veckor om jag ligger i och håller mig till planen. Så börjar du bokföra vad du äter om dagen, och matbanken är stor! Har hittils funnit allt som jag har ätit i uppslaget. När du lägget till en matvara så ser du direkt hur många kalorier du "har kvar" att äta under dagen. Du matar även in träningen så att den tas med i beräkningarna. Också enkelt även om du kan behöva pussla lite, och ändra lite i tiderna för att få kalorimängden att passa med vad du fick på pulsklockan om den används och vissa maträtter; tillexempel lägga in vad för matvaror istället för snabbvarianten i en maträtt du lagat för att få mest möjligt exakt uträkning.

Alltså, räkna kalorier gjort enklare med simpel plus och minus och du slipper sitta och räkna själv med förpackningarna och google som hjälp. Ett stort plus är också att du enkelt ser om du når upp till/överskrider dagens rekommenderade intag av proteiner/fett/ kolhydrater för att kosthållet också ska vara riktigt balanserat.



Konkurransen och motivatinen ligger sedan i att föröka få så många "gröna" dagar som möjligt. De dagar du inte når upp till rekommenderat kaloriintag eller överskrider detsamma, samt övergår protein/fett/kolhydrat intaget blir "röda" i din lifesum kalender.

Om du går på en speciell populär diet går även detta att beräkna i appen, detta kräver dock medlemskap som jag tror kostar från 21 kr i månaden och uppåt beroende på hur många månader du melder dig in för.

Oavsett; enkelt verktyg att använda i början av en viktnedgång/livsförändring. Också om du tränar mycket och är osäker på om du får i dig önskat antal proteiner kan detta vara ett bra verktyg även om du kanske måste leva med röda dagar om du har gratisversionen och inte har lust att betala för "high-protein"-diet funktionen. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar