søndag 8. desember 2013

Morgonnyheterna: Kikärtor och väder

Söndag i slaskhelvetet- Bergen. Här har de snöat några decimeter de senaste dagarna, och stormat lite grann. Men vi har klarat oss fint, Max och jag. Men jag var orolig i fredags när de postade dessa bilderna i tidningen och Max dröjde lite extra påväg hem från jobbet, över broar där de blåste 25 sekundmeter.

(bild från aftenposten)
 
tidigare i höst var det regnet som var det värsta:

 
 
Så. ett par decimeter snö som kom fredagen och lördag natt. Det regnar i dag istället och meldt högtryck så det smääääälter här. Det går flodr nerför fjällen och salas i centrum i stora plaskiga, bruna, pölar. I dag var jag våt om fötterna fem meter efter att jag lämnat ytterdörren. Härligt.
Är det något jag lärt mig i Bergen så är det att ha skoombyte på jobbet och en packe med torra sockor i väskan. Plus regnskydd på sagda väska och stövlar och paraply och regnställ med... fast det är meldt fint väder... ungefär...
Hursomhelst. Jobbardag i dag. Sitter och smaskar kikärtsbiffar emellan timmar och städ-uppdrag.
Recept på det (kikärtor, inte städuppdrag):
 
 
två boxar kikärtor.
Cocosolja
två färska chili
Färsk koriander
Lite mjöl (ja brukar ta Cocos eller mandelmjöl, men man kan ta vanligt vitt/grovt om man inte har annat hemma)
kardemumma (kan skippas)
peppar

1. Mosa kikärtorna till en grov sörja, du kan använda mixer, eller elvisp, vad du än måtte ha hemma... gaffel? mortel? ;-)
 
2. Blanda i två msk cocosolja (ibland värmer jag den till flytande före jag häller i den så blandar den sig lättare... går också bra med olivolja), två chili (finhackade) och koriander plus andra kryddor som du tror passar (kanel kanske, ingefära?)
 
3. Forma till platta, små biffar

4. Stek dom på svag värme ett par minuter på var sida

5. Ät tillsammans med sallad, i wraps, som tapasrätt eller på något annat lurigt vis som du kommer på. (helst varma de är godast då, men kalla i matlåda funkar det med)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar